Museon zoekt herinneringen aan Haagse verzetsheldin Ru Paré

5 februari 2018

Het Museon in Den Haag opent eind april de verzetstentoonstelling ‘De onderduikkinderen van Ru Paré’, over de Haagse schilderes en verzetsheldin Ru Paré (1896-1972). Deze onafhankelijke vrouw zag in 1942 dat haar Joodse vrienden en hun gezinnen steeds verder in het nauw kwamen. Ze besloot hen te helpen met het vinden van onderduikadressen voor hun kinderen. Het Museon komt graag in contact met mensen of familieleden, die in contact zijn geweest met de verzetsheldin.

Onder de schuilnaam ‘Tante Zus’ bouwde ze een netwerk op van onderduikadressen door heel Nederland en redde in totaal het leven van 52 kinderen. Omdat 2018 is uitgeroepen tot Jaar van Verzet, eert het Museon Ru Paré met de tentoonstelling, ‘De onderduikkinderen van Ru Paré’, over deze bijzondere en dappere vrouw. Ru Paré staat voor het vergeten vrouwelijk verzet in de Tweede Wereldoorlog. Ze was een gevierd kunstenares, die tijdens de Duitse bezetting haar schilderkist gebruikte om de levens van 52 joodse kinderen te redden. In 1945 kreeg Ru Paré de Gerrit van der Veen-medaille uitgereikt en in 1968 werd zij in Israël geëerd met een eigen boom in de Laan der Rechtvaardigen van Yad Vashem. In 1988 is in de Haagse Houtwijk een straat naar haar vernoemd. Toch is Ru Paré, net als veel andere vrouwen die actief waren in de illegaliteit, bij het grote publiek onbekend gebleven.

Het Museon zoekt de ‘kinderen’ van Ru Paré
Voor de tentoonstelling zoekt het Museon nog naar mensen waarvan ouders via ‘Tante Zus’ onderduik hebben geboden aan een Joods kind en die misschien zelf ook herinneringen hebben aan de aanwezigheid van een onderduikkind van Ru Paré. Ook is het Museon nog op zoek naar mensen die door haar betrokkenheid zijn gered. Van niet alle kinderen is namelijk bekend waar zij wonen en of zij nog in leven zijn. Dit laatste is van belang omdat het Museon in april een herdenkingsbijeenkomst voor de onderduikkinderen gaat organiseren. Via Ru Paré zijn Joodse kinderen opgevangen in ieder geval de provincies Noord-Brabant, Limburg, Utrecht, Friesland, Groningen en Zuid-Holland, onder meer in de plaatsen Eerde (NB), Boxtel (NB), Ter Apel (Gr), Drachten (Fr), Grubbenvorst (L), Lottum (L), Boornbergum (F), Den Haag en Veghel (NB).

Samenwerking
De tentoonstelling in het Museon over het verzetswerk van Ru Paré en de herinneringsbijeenkomst van voormalige onderduikkinderen zijn mogelijk dankzij bijdragen van het Vfonds en Fonds1818. Vanaf augustus zal in Studio Pulchri parellel een tentoonstelling te zien zijn over de kunst van Ru Paré. De tentoonstelling is het initiatief van de Stichting Ru Paré en de Stichting Theodora Versteegh. Tegelijk met de expositie verschijnt de publicatie van auteur en historicus Wim Willems: ‘Verzetsheldin met schilderkist. Het leven van Ru Paré (Uitgeverij Boom)’op 25 april 2018.

Museon, museum voor cultuur en wetenschap
Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen. De centrale tentoonstelling ‘One Planet’ inspireert mensen, via de zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, bij te dragen aan een duurzame en veilige wereld. Het Museon is vaste partner van het jaarlijkse ‘Just Peace Festival’, een initiatief van Stichting The Hague United for Peace & Justice in samenwerking met diverse instellingen en de gemeente Den Haag.

Noot voor de redactie
Voor meer inhoudelijke informatie en fotomateriaal kunt u contact opnemen met Rob de Winter, communicatiemanager van het Museon. Telefoon 070-3381421 of 0610905384 / email rdwinter@museon.nl.

Stadhouderslaan 37
2517 HV Den Haag