Museumles voortgezet onderwijs

Terug naar het overzicht

(Nep)nieuws en beeld(bedrog)

Afbeeldingin de klimaatstudio

De macht van de media

De invloed van (social) media op hoe wij denken over een persoon of gebeurtenis is enorm groot.

Via objecten, foto’s en filmfragmenten krijgen de leerlingen op interactieve wijze inzicht in de macht van media. Dit doen ze door in kort tijdsbestek een reportage te maken over een actuele conflictsituatie. Via infographics, ooggetuigenverslagen en nieuwsberichten ontdekken ze de rol van media in twee conflictgebieden die dienen als casus: Israël vs. Palestina en Noord-Korea vs. de Verenigde Staten.

Uiteindelijk presenteren de groepjes in een ‘televisiestudio’ hun zelf ontwikkelde nieuwsitem. In hoeverre kunnen de leerlingen het nieuws ‘neutraal’ brengen? Welke rol heeft nepnieuws in de samenleving? In plaats van volgzaam klapvee is de rest van de klas de kritische beschouwer die analyseert en beoordeelt.

Deze les reserveren
 

 

Foto links in de klimaatstudio
Lesdoel

De leerlingen worden bewust van de macht van (social) media in conflictsituaties en leren kritisch na te denken over in hoeverre objectief nieuws kan zijn.